Näin lievität korona-ahdistusta ensihoitotyössä

Ensihoidon tehtävissä joudutaan kohtaamaan yhä useammin koronapotilaita. Työntekijöitä voi mietityttää, pitääkö kaikki suojaukset ja onko itse tartunnan saaja tai levittäjä. Mikä avuksi, jos pelko koronatartunnasta ahdistaa työssä?

On ihan luonnollista, että ihmiset huolehtivat ja murehtivat nykyisessä poikkeustilanteessa, painottaa Työterveyslaitoksen työterveyspsykologi Heli Hannonen. Poikkeuksellisena aikana täytyy pärjätä poikkeuksellisten asioiden kanssa, joten on tärkeää olla itselleen armollinen.

Korona-ahdistuksen kanssa pärjäämisessä sekä oman jaksamisen ja mielenterveyden kohentamisessa on erityisen tärkeää huolehtia työstä palautumisesta. Vapaa-ajalla tulisi tehdä jotakin mukava, joka auttaa irrottautumaan töistä. Kannattaa myös keskittyä niihin asioihin, jotka elämässä ja työssä ovat edelleen hyvin, suunnata ajatuksiaan myönteisiin asioihin.

– Aina on tärkeä huolehtia omasta hyvinvoinnista ja palautumisesta, mutta erityisesti silloin, kun työssä on paljon kuormitusta. Riittävä nukkuminen, ravinto ja liikunta ovat palautumisessa perusasioita. Itsestään on huolehdittava ja siitä, että on työstä irrottavaa, mukavaa tekemistä, Hannonen sanoo.

Korona-ahdistuksen lievittämiseksi Hannonen suosittelee puhumista huolista yhdessä työkavereiden kanssa. Korona on yhteinen huoli työpaikalla, ja yhteinen huoli on monesti kevyempi kantaa, kun sen jakaa, kuin että jokainen murhetii itsekseen.

– Yhdessä voitaisiin miettiä, mitkä ovat niitä asioita, mihin me pystymme vaikuttamaan ja mihin emme. Onko sellaisia yhteisesti sovittavia asioita, mistä pidämme huolta ja millä vähennämme riskiä? Kannattaa myös pohtia yksin tai yhdessä, minkälaista huoli on, missä huoli ja murhe tuntuu ja mitä se itsessään herättää, Hannonen suosittelee.

Huolen pilkkominen yksittäisiksi konkreettisiksi asioiksi kannattaa, sillä se lisää hallinnan tunnetta, kun asioita voi lähteä työstämään yksi kerrallaan. Jos pohdintaa ei halua tehdä yhdessä puhumalla, voi sen tehdä kirjoittamalla.

– Itsekseen murehtiessamme ajatuksissamme on paljon muuta kuin sanojen muodossa olevaa asiaa – jäsentymättömiä muistikuvia, tuntemuksia ja tunteita. Kun puhumme tai kirjoitamme, työstämme asiaa eteenpäin. Tällöin ahdistuksen tunne ei ole enää huolten sekamelska, vaan sitä on helppo palastella asioihin mihin pystymme vaikuttamaan. Minkä asioiden kohdalla keskityn siihen, että huolehdin omasta hyvinvoinnista ja sitä kautta tuen omaa jaksamisesta, Hannonen painottaa.

Viisi vinkkiä korona-ahdistuksen lievittämiseen:

1. Ole itsellesi armollinen.
2. Huolehdi palautumisesta.
3. Tee vapaa-ajalla jotakin mukavaa.
4. Keskity asioihin, jotka ovat elämässäsi ja työssäsi hyvin.
5. Puhu huolistasi työkavereiden kanssa.