Pelastuslaitokset kamppailevat palvelutasohaasteiden ja tiukkojen säästöpaineiden ristitulessa. Neljä pelastusjohtajaa kertoo, miltä tilanne alueilla näyttää juuri nyt.

Millaisia palvelutasohaasteita alueellanne on?

Pelastusjohtaja Veli-Pekka Ihamäki, Länsi-Uusimaa: ”Toimintavalmiudessa on puutteita osalla alueista. Varsinkin ykkösris­kin alueet ovat kaikista haasteellisimpia.”

Pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, Keski- Uusimaa: ”Meillä on aluehallintovirastolta korjausmääräys toimintavalmiuspuutteiden korjaamiseksi. Arviointi on tehty vuoden 2023 osalta, mutta tilanne ei ole erityisesti muuttunut vuoden 2024 aikana. Emme saa­neet henkilöstölisäyksiä vuodelle 2024, eikä niitä ole tulossa myöskään vuodelle 2025, vaikka palvelutasopäätöksessä on huomioitu resurssipuutteet. ”

Pelastusjohtaja Mika Kontio, Pirkanmaa: ”Meillä on parikymmentä riskiruutua, joissa tavoitettavuusaikojen tulisi olla paremmat. Jos katsomme todellisia viiveitä, ne eivät lop­pujen lopuksi ole kovin suuria, mutta niihin on annettu tarkat rajat. Aluehallintovirasto on lähestynyt meitä selvityspyynnöllä.”

Pelastuskomentaja Jani Pitkänen, Hel­sinki: ”Alueemme palvelutasohaasteet ovat pitkälti toimintavalmiusajoissa, erityisesti ensimmäisen yksikön osalta.”

Pelastusjohtaja Veli-Pekka Ihamäki

”Varsinkin ykkösris­kin alueet ovat kaikista haasteellisimpia.”

veli-pekka ihamäki

Miten palvelutasopuutteet korjataan ja millaisella aikataululla?

Ihamäki: ”Se riippuu rahoituksesta. Nämä asiat ovat kuitenkin olleet meillä jo aiemmin tiedossa, ja palvelutasopäätöksessä on määri­telty painopisteet niiden korjaamiselle. Osa haasteista nivoutuu suurempiin kokonaisuuk­siin, kuten onnettomuuksien ehkäisy puut­teelliseen tietojärjestelmään.”

Landstedt: ”Neljän aseman investointi­suunnitelmasta ensimmäinen osa valmistui, kun Tikkurilan valmiusasema otettiin käyt­töön syksyllä 2024. Seuraavat valmiusasemat valmistuvat arvioiden mukaan vuonna 2026 ja 2027, mutta aikataulu riippuu osittain siitä, myöntääkö valtio meille lainanottovaltuuksia.”

Kontio: ”Vuoden 2025 keväällä Nekalan uusi paloasema tulee helpottamaan Etelä- Pirkanmaan tilannetta. Meillä on investointisuunnitelmassa myös muita paloasemahank­keita. Palvelutason kehittäminen on kuiten­kin mahdollista vain, jos rahoituksen taso vastaa toimintavalmiuden vaatimuksia.”

Pitkänen: ”Olemme suunnitelmallisesti korjanneet jo pitkään toimintavalmiuden puutteita. Uuden toimintavalmiuden suun­nitteluohjeen myötä joudumme päivittämään suunnitelmaamme, sillä osalla alueista riski­ruutupohja tulee muuttumaan. Esimerkiksi Tapanilaan ei ole tarkoituksenmukaista rakentaa täyden kokoluokan asemaa. Suun­nittelemme tällä hetkellä asemalle vaihtoeh­toista paikkaa ja pohdimme, olisiko se täyden pelastusyksikön asema vai riittäisikö kärkiyk­sikkö ensihoidon kanssa.”

Pelastusjohtaja Mika Kontio

”Palvelutason kehittäminen on kuiten­kin mahdollista vain, jos rahoituksen taso vastaa toimintavalmiuden vaatimuksia.”

mika kontio

Mitä tarvitsisitte, että tilanne kokonaisuudessaan korjaantuisi?

Ihamäki: ”Rahan lisäksi tarvitsemme suunnittelua ja priorisointia. Vuosikymmeniä on käyty miekkailua sen osalta, kumpi on tär­keämpää: onnettomuuksien ehkäisy vai pelastustoiminta. Niitä ei voi kuitenkaan ver­tailla keskenään. Samaan tapaan autokin tar­vitsee sekä etu- että takarenkaat toimiakseen.”

Landstedt: ”Ensimmäisenä hyvinvoin­tialueiden rahoitus tulee laittaa kuntoon. Sitten kun meillä on rahaa, tarvitsemme henkilöstöä. Pelastajista, päällystöstä ja ali­päällystöstä on jo valtakunnallisesti pulaa. Pelkällä rahalla tämä ei ratkea.”

Kontio: ”Rahalla nämä asiat ratkea­vat. Toki myös toimintavalmiuden suun­nitteluohjeella on merkitystä. Sitä voisi verrata sote-puolen hoitajamitoitukseen. Jos toimintavalmiuden suunnitteluohjeella mää­ritellään valtakunnallista palveluverkkoa, sille pitää osoittaa myös riittävä rahoitus.”

Pitkänen: ”En halua aina nostaa esille vain rahaa. Jotta voimme resursoida uudet asemat, tarvitsemme työvoiman osalta sekä veto- että pitovoimaa. Näihin vaikuttavat muun muassa organisaation johtamis- ja toimintakulttuuri, maine sekä työyhteisö.”

Pelastuskomentaja Jani Pitkänen

”Jotta voimme resursoida uudet asemat, tarvitsemme työvoiman osalta sekä veto- että pitovoimaa.”

jani pitkänen

Millaisia vaikutuksia hyvinvointialueiden sopeutustoimilla ja säästöillä on pelastustoimen henkilöstön työturvallisuuteen ja hyvinvointiin?

Ihamäki: ”Olisi raflaavaa sanoa, että työ­turvallisuus kärsii. Teoriassa niin voi käydä, jos henkilöitä on yksikössä vähemmän kuin pitäisi. Meidän ammattitaitoamme on myös tunnistaa se, mitä asioita emme voi tehdä silloin, kun henkilöitä on vaadittua vähem­män – esimerkiksi vaativia savusukellus-tehtäviä.”

Landstedt: ”Meille asetetuilla säästöta­voitteilla ei tällä hetkellä ole suoranaista vai­kutusta henkilöstömäärään tai henkilöstön työturvallisuuteen. Minun on vaikea kuvitella sellaista tilannetta, jossa henkilöstön osaa­misesta tai työturvallisuudesta lähdettäisiin tinkimään.”

Kontio: ”Työturvallisuus on meille ykkösasia. Jos vyötä oikein kiristettäisiin, toimintoja pitäisi järjestellä kokonaan uudel­leen työturvallisuutta vaarantamatta. Emme voisi vaarantaa työturvallisuutta esimerkiksi toimimalla vajailla yksiköillä. Sanoisin, että tällä hetkellä tulevaisuus kuitenkin näyttää valoisalta, eikä meillä ole näköpiirissa työtur­vallisuutta vaarantavia sopeutustoimia.”

Pitkänen: ”Pelastuslaitos on mukana alueen muutosohjelmassa, mutta tällä het­kellä palveluihimme ei kohdistu suoranaisia säästöjä. Toimintaa ei kehitetä säästöillä, vaan päinvastoin vuosittaiset käyttömenot tulevat kasvamaan mittavasti. Jos säästöpainetta meille tulisi, meidän pitäisi suunnitella toi­mintamme niin, ettei työturvallisuus millään tehtävillä vaarannu.”

Pelastusjohtaja Jyrki Landstedt

”Minun on vaikea kuvitella sellaista tilannetta, jossa henkilöstön osaa­misesta tai työturvallisuudesta lähdettäisiin tinkimään.”

jyrki landstedt

Teksti: Maarit Krok
Kuvat: Unsplash / Valtteri Laukkanen, pelastuslaitokset & Eemeli Sarka

Juttu on julkaistu Pelastusalan ammattilainen -lehden numerossa 4/2024.

Lue lisää aiheesta