Pohjoismainen hyväntekeväisyystapahtuma järjestetään 18. kerran. Team Rynkeby ajaa Euroopan läpi avustaakseen syöpää sairastavia lapsia, nuoria ja heidän perheitään.

Seitsemällä seudulla eri puolella maata pyöräilyharrastajat valmistautuvat malttamattomina heinäkuun ensimmäiseen viikkoon.

Silloin keltaisesta paidastaan ja pyörästään tunnetut Team Rynkeby – God Morgon -hyväntekeväisyystapahtuman osallistujat aloittavat 1200 kilometrin mittaisen ja viikon kestävän matkansa Saksasta Pariisiin.

Tällä kaudella Suomesta osallistuu seitsemän kaupunkijoukkuetta, joissa on yhteensä 212 pyöräilijää.

Helsingin 43 pyöräilijän joukkueessa on mukana Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella palomies-ensihoitajana työskentelevä Isto Ojakangas, 54. Lohjalla asuva Ojakangas osallistui tapahtumaan jo viime vuonna, joten hän tietää mitä on edessä.

– Pyöräilemme seitsemän päiväetappia, pituudeltaan 100-200 kilometriä. Etappien lähtö- ja päätepisteet on annettu järjestäjän toimesta, mutta tiimi saa itse valita reitin. Rynkeby-joukkueiden keskinopeus on 25–27 kilometriä tunnissa. Emme siis aja kilpaa, vaan retkiajoa, Ojakangas kertoo.

– Kyllähän 1200 kilometriä viikon aikana on rutistus, mutta jokainen löytää kuntonsa mukaisen paikan joukkueessa.

Suomen joukkueet kokoontuvat lauantaina 29. kesäkuuta Helsinkiin Rautatientorille, josta pyöräillään Vuosaaren satamaan poliisisaattueessa. Itämeren yli Travemündeen matkataan laivalla. Ensimmäiselle etapille startataan varhain sunnuntaiaamuna.

Monella pääkaupunkiseudun ulkopuolisella joukkueella on ensin prologi: esimerkiksi Jyväskylästä, Turusta, Tampereelta ja jopa Oulusta on tultu perinteisesti pyörällä Helsinkiin.

Pariisiin kaikkien Pohjoismaiden joukkueet saapuvat lauantaina 7. heinäkuuta neljän tunnin aikaikkunan sisällä. Maali ja tervetuliaisjuhla ovat puistossa kaupungin keskustassa.

Aikaisemmin eri maiden joukkueet ovat vielä suorittaneet yhteisajon pitkin Pariisia, mutta tästä on viime vuosina luovuttu turvallisuussyistä.


Palomies-ensihoitaja Isto Ojakangas löysi Team Rynkebystä omaa kuntoa nostavan harrastuksen sekä hyväntekeväisyyskohteen.

Kaikki kerätty raha menee hyväntekeväisyyteen

Kokonaisuudessaan Team Rynkeby — God Morgon -hyväntekeväisyystapahtumaan osallistuu tänä vuonna 1900 pyöräilijää ja 450 huoltotiimiläistä Tanskasta, Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Färsaarilta ja Islannista.

Tempauksella kerätään varoja syöpään sairastuneiden lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä hyvinvoinnin tueksi sekä syöpätutkimuksen edistämiseksi.

Kaikki kerätyt varat käytetään lyhentämättömänä Aamu Säätiön ja Sylva ry:n kautta suoraan kohteisiin.

Juuri se, että sponsoriraha menee suoraan avustuksiin, lyhentämättömänä, oli Isto Ojakankaalle tärkeää, kun hän alun perin innostui lähtemään mukaan tiimiin.

Oma osallistumisen kipinä Ojakankaalla syttyi pari vuotta sitten, kun hän löysi netistä tietoa Team Rynkebystä.

– Maantiepyöräily on kutkutellut itseäni aina, mutta en vaan ollut saanut aikaiseksi aloittaa harrastusta. Minulla tuli tarvetta nostaa omaa kuntoa, joka kieltämättä oli päässyt vähän laskemaan. Tässä yhdistyi suunnitelmallinen ja johdettu liikuntaharrastus ja hyvä tarkoitus.

– En ollut käytännössä koskaan ajanut kippurasarvista, mutta hyvin olen pysynyt joukossa mukana, vaikka olenkin oman joukkueeni iäkkäämmästä päästä.


Suomessa kerätyt varat ohjataan syöpää sairastaville
lapsille, nuorille ja heidän perheilleen Aamu Säätiön
ja Sylva Ry:n kautta.

Kunto ja taito nousee harjoittelun myötä

Pyöräilijälle osallistuminen tapahtumaan maksaa 2500 euroa. Summalla katetaan kaikki osallistumisen järjestelyt, kuten matkaliput, ruokailut, ajovaatteet sekä polkupyörä. Lisäksi kuluja tulee omista henkilökohtaisista varusteista.

Täysihiilikuiturunkoisen pyörän saa omaksi. Shimanon 105-sarjan osilla varustettu Bianchin pyörä on oikein pätevä maantiepyörä, jota toki saa tuunata huippuosilla mieleisekseen, jos siihen kokee tarvetta.

– Teemme tämän omakustannusperiaatteella itse omat maksumme hoitaen. Maksun lisäksi sitoudumme hankkimaan sponsoreita omien mahdollisuuksiemme mukaan ja osallistumaan erilaisiin tapahtumiin, joilla myös kerätään varoja tai tuodaan hanketta tunnetuksi. Uusien innokkaiden pyöräilijöiden rekrytoiminen on myös tärkeää.

Ideana on, että vuosittain mukana on sekä kokeneita pyöräilijöitä että ensikertalaisia.

– Team Rynkeby levittää hyväntekeväisyyden lisäksi maantiepyöräilyn ilosanomaa, Ojakangas hymyilee.

Mitään erityistä pyöräily- tai kuntourheilutaustaa ei osallistujilta edellytetä. Normaalikuntoinen ihminen pystyy lähtemään mukaan, sillä harjoittelujaksolla 10 kuukauden aikana hankitaan pohjakunto, opitaan maantiepyöräilyn tekniikka ja taktiikka sekä ryhmäajon salat.

– Kaikille osaamistasoille löytyy jotain. Jos olet kokeneempi pyöräilijä, saat tehtävän vetotiimistä, joka halkoo tuulta tai kärjen takaa navigoinnista.


Pyöräily Pariisiin vaatii kuntoa, joka hankitaan
määrätietoisella harjoittelulla. – Tämä ei ole
extreme-urheilua, vaan sopii ihan kaikille.
Maantiepyöräilystäkään ei tarvitse olla kokemusta.
Joukkueajo opitaan yhdessä, Ojakangas kertoo.

Huolto pelaa koko matkan

Osallistujilla on hyvin monia ammattitaustoja. Esimerkiksi tänä vuonna mukana on tiettävästi ainakin muutamia ensihoitajia, hätäkeskuspäivystäjä, palotarkastaja sekä muutama muitakin pelastustoimessa työskentelevä.

– Ensihoito- tai lääkäritausta pyritään aina huomioimaan joukkueen koostamisessa, sillä kun näin isot joukkueet pyöräilevät Pariisiin, ei pieniltä haavereilta ja loukkaantumisilta pystytä välttymään.

Tiimit ovat omavaraisia — kummankin ajoryhmän perässä kulkee oma huoltoauto, josta saa apua rengasrikossa, teknisissä ongelmissa tai kuskin voipuessa. Etuhuollon auto menee edellä valmistelemaan taukojen ruokailut.

– Olosuhteet saattavat yllättää näin pitkällä matkalla. Esimerkiksi viime kesänä Belgiassa satoi yhdellä etapilla vettä kuin saavista kaatamalla ja edellisvuonna oli tullut jopa rakeita. Silloin muutama tiimin jäsen siirtyi pariksi etapiksi huoltoauton kyytiin.

Ojakangas pitää tapahtuman järjestelyjä ensiluokkaisina. Jatkuvan huollon lisäksi myös taukoruokailu on toteutettu laadukkaasti.

– Omalle sitoutumiselleen saa siis vastinetta. Hyvät järjestelyt mahdollistavat sen, että ihan tavallisetkin ihmiset voivat osallistua. Team Rynkeby ei ole extreme-urheilua.


Suomessa lähtee tänä vuonna matkaan seitsemällä kaupunkijoukkueella. Kuva viime vuoden tapahtumasta.

Kymmenen kuukauden kausi

Pyöräilytempauksen kausi käynnistyy lokakuun alusta ensimmäisillä harjoituksilla ja päättyy elokuussa gaalaan, jossa julkistetaan kauden hyväntekeväisyyskeräyksen tulos.

Määrätietoinen harjoittelu aloitetaan pitkillä kävelyillä, joista jatketaan spinningpyöräilyyn. Keväällä alkavat pyöräilytreenit, joita on kaksi–kolme kertaa viikossa. Tavoitteena on, että jokaiselle kertyy vähintään 2500 kilometriä pyöräilyä.

– Torstaisin on tehty 40–70 kilometrin lenkkejä ja sunnuntaisin pitempiä, yli sadankin kilometrin taipaleita.

– Harjoitteluun tulee sitoutua, joten aikaahan tämä vaatii osallistujilta. Kunnon kehittymisen lisäksi yhteistreenit ovat tärkeitä tiimiytymisen kannalta. Harjoittelulla varmistetaan myös, että turvallisuus on kunnossa: tiimin kapteenin tulee luottaa siihen, että jokainen pystyy ajamaan turvallisesti.

– Joukkueajon opettelu onkin jännä juttu, siinä kun mennään toisen rattaassa kiinni, parijonossa. Silloin saadaan imuhyöty, joka helpottaa ajamisen vastusta melkein kolmanneksen verran.

Tapahtumassa tärkeintä on tietysti hyväntekeväisyyden varojen hankinta. Suurin osa rahasta tulee sponsoritukina yrityksiltä. Osallistujat sitoutuvat sponsorien hankintaan.

– Tukijoiden hankintaa ei pidä arastella. Jokainen hankkii sponsoreita kykynsä ja kontaktiensa mukaan. Järjestämme myös messuesiintymisiä ja vastaavia, joten on erilaisia tapoja, joilla tiimiä pystyy auttamaan, Ojakangas kuvailee.


Kuukausien harjoittelu vahvistaa tiimin yhteishenkeä, jota tarvitaan viikon pyöräilyssä Pariisiin.

Syöpäsairaiden lasten ja nuorten hyväksi

Team Rynkebyn syntyhistoria on kertomisen arvoinen. Kaupan hyllyltä tuttu nimi ei ole sattumaa tai vain maksettu sponsoritunnus, vaan tapahtuma on oikeasti lähtöisin tanskalaiselta mehutehtaalta.

Idea ajaa pyörällä Pariisin sai alkunsa vuonna 2001, kun Rynkeby Foodsin työntekijä Knud Vilstrupin päätti muuttaa elämäntapojaan terveellisemmiksi sairastuttuaan keuhkosairauteen. Hän päätti tehdä jotain, mikä parantaisi hänen kuntoaan samalla kun itse tekeminen tuntuisi mukavalta.

Alun perin Vilstrupin oli tarkoitus pyöräillä yksin Pariisiin katsomaan Tour de Francen maaliintuloa. Yritys lupautui tukemaan matkaa rahallisesti — ja mehullisesti — jos matkaan lähtisi vähintään kymmenen pyöräilijää. Ensimmäinen joukkue, Team Rynke, pyöräili Pariisin kesällä 2002. Matkan jälkeen budjetista oli valtaosa eli 38 000 kruunua käyttämättä. Se päätettiin lahjoittaa Odensen yliopistollisen sairaalan lasten syöpäosastolle.

Alkuvuosista hyväntekeväisyysprojekti on kasvanut huomattavasti. Team Rynkeby -säätiön mukaan tälle kaudelle sponsorisopimuksen on tehnyt lähes 1300 yritystä osallistujamaissa. Määrä on yli 20 prosenttia enemmän kuin edellisellä kaudella.

Jokaisessa maassa kerätty sponsorituki lahjoitetaan kokonaisuudessaan kyseisen maan lasten syöpäjärjestöille.

Pohjoismaista yksi lapsi 450:stä sairastuu syöpään ennen 15. ikävuottaan, Team Rynkeby -säätiöstä kerrotaan. Heistä jopa kahdeksan kymmenestä paranee, mutta valtaosalla sairaudesta tai sen hoidosta jää pysyvä terveyshaitta. Syöpä on yleisin kuolemaan johtaja sairaus 1–15 vuotiaiden lasten keskuudessa.

 

 

 

Kuvat: 1 ja 6: Thomas Nørremark; 2-5: Mikko Terävä

Lue lisää aiheesta