Merivoimien entinen Kala-luokan kuljetuslautta on peruskorjattu pelastuslaitoksen öljyntorjuntatyötä varten.
Helsingin pelastuslaitoksen Santahaminassa sijaitsevan varikon laituriin kiinnittyi muutama viikko sitten huomiota herättävän suuri alus. Merivoimien entinen Kala-luokan kuljetuslautta on Uudessakaupungissa tehdyn peruskorjauksen jälkeen saanut uuden elämän öljyntorjuntatyössä.
Lautta on merkittävästi suurempi kuin pelastuslaitoksen aikaisemmat F-luokan öljyntorjunta-alukset. Pituutta sillä on 27 metriä, leveyttä kahdeksan metriä ja kantavuutta noin 60 tonnia. Kannella on pinta-alaa 140 neliömetriä.
Vastaavan kokoista ja vastaavalla kuljetuskyvyllä varustettua alusta ei tiettävästi ole käytössä millään muulla pelastuslaitoksella.
Pelastuslaitos hankki aluksen ympäristöministeriön alaisen öljysuojarahaston tuella. Lautta tarkastettiin ja uudistettiin perusteellisesti moottoreita ja maalausta myöten.
Ennen käyttöönottoa pelastuslaitoksella varustellaan uutta alusta ja koulutetaan henkilöstöä. Koulutus alkaa tänä syksynä alusten päälliköiden koulutuksena ja jatkuu keväällä varsinaisina öljyntorjuntaharjoituksina.
Pelastuslaitoksen näkökulmasta alushanke on ainutlaatuinen, palomestari Samuli Saarioinen kertoo.
– Lautta poikkeaa aikaisemmista aluksistamme sekä kooltaan että tyypiltään. Alus on merkittävä parannus öljyntorjuntatyöhön. Olemme tiedostaneet, että heikoin lenkkimme on ollut kaluston kuljetuskapasiteetti ja juuri tähän lautta tuo ratkaisun.
Käyttökelpoisuudesta on jo vihiä, sillä vastaavan tyyppinen alus on osallistunut pelastuslaitoksen öljyntorjuntaharjoitukseen joitain vuosia sitten.
Öljyonnettomuudessa taktiikkana on ensimmäisenä estää öljyn eteneminen meressä puomittamalla onnettomuuspaikka. Juuri tähän uusi alus tuo rutkasti uutta suorituskykyä.
– Tällä hetkellä suurimmat aluksemme saavat kyytiin 200–400 metriä öljyntorjuntapuomia. Öljyntorjunta hidastuu, jos alus hakee puomia varikolta useita kertoja. Uudella lautalla kuljetuskapasiteetti on moninkertainen. Saamme merelle yhdellä kerralla suuren määrä puomia, jonka selvittämisessä ja ankkuroinnissa pienemmät alukset auttavat, Saarioinen kuvailee.
Puominkuljetuskyvyn lisäksi lautta palvelee öljyntorjuntaoperaatioissa monilla muillakin tavoin. Se voi ottaa kyytiin kelluvia harjakeräimiä, jotka lasketaan mereen keräämään onnettomuusöljyä.
– Lauttaa voidaan käyttää tukialuksena, johon tyhjennetään pienempien alusten keräyssäiliöt. Alukset ovat mahdollisimman vähän aikaa pois työstä, kun niitä ei tarvitse ajaa rantaan purkua varten. Kannelle on mahdollista ajaa säiliöauto, johon öljyä voidaan suoraan pumpata.
Työ tehostuu myös sen kautta, että isoista polttoainesäiliöistä voidaan tankata toisia aluksia.
Lauttaa käytetään lisäksi operatiivisen henkilöstön huoltoon merellä. Merivoimien aikaan aluksella oli kymmenen henkilön miehistö ja tämän peruja siitä löytyy edelleen majoitustilat ja keittiö.
Edelleen lautan monipuolisuus tulee esille, kun öljyntorjunnassa edetään puomituksesta rantojen siivoamiseen.
– Laituria lautta ei tarvitse, vaan keulaportin kautta voidaan purkaa suuri määrä öljyntorjuntakalustoa ja miehistöä saariin.
Kuva: Ville Estlander