Johtokeskuspäivystäjä Anne Ålanderilla on rautainen ammattitaito hätäkeskusten operatiivisista tehtävistä. Työuransa aikana hän on työskennellyt kaikissa hätäkeskussalin viroissa. Nykyisessä työtehtävässään hän pääsee hyödyntämään osaamistaan sekä kehittämään hätäkeskustoimintaa.

Opiskelin lukion jälkeen Pohjois-Savon Opistossa tiedotusoppia ja työskentelin toimittajana muutaman vuoden. Se oli 1990-luvun alkua, lama-aikaa, enkä saanut vakinaista työtä. Tulin tulokseen, että jokin varmempi leipäpuu on oltava.

Veljeni oli mukana vpk-toiminnassa ja sitä kautta tiesin, että on paikka, missä vastataan hätäpuheluihin. Koulutusten yhteishausta huomasin päivystäjäkurssin ja ihan piruuttani laitoin kurssille hakemuksen, sillä päivystäjän työ vaikutti mielenkiintoiselta.

Innostuin tästä työstä välittömästi ja työskentely alalla imaisi minut mukaansa kokonaan jo päivystäjäkurssin aikana.

Valmistuin keväällä 1993. Tein valmistumiseni jälkeen seitsemän vuotta määräaikaisuuksia eri kuntien hätäkeskuksissa Savossa, kunnes sain Porista vakinaisen paikan. Työskentelin päivystäjänä Porissa kuusi vuotta, sinä aikana perustettiin valtion Hätäkeskuslaitos. Porista siirryin Joensuun kautta Kuopion hätäkeskukseen.

Työurani aikana olen työskennellyt päivystyssalissa päivystäjän tehtävien lisäksi esimiestehtävissä ylipäivystäjän ja varavuoromestarin viroissa sekä vuoromestarin sijaisena. Hätäkeskuslaitos on kouluttanut meitä työntekijöitään kiitettävästi, ja olen edennyt työurallani työnantajani koulutusten kautta.

Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksessa Keravalla aloitin työni elokuun alussa 2018. Päivystyssalin maailma oli minulle jo läpikotaisin tuttu, joten johtokeskuksessa työskentely oli minulle ihan uusi haaste. Se innosti.

Halusin johtokeskukseen töihin koska johtokeskuspäivystäjän työnkuva oli erilainen ja pääsin kehittämään jotakin ihan uutta.

Johtokeskuksen avulla Hätäkeskuslaitos saa valtakunnallista tilannekuvaa vuorokauden ympäri ja pystyy tarvittaessa tukemaan hätäkeskuksia erilaisissa häiriötilanteissa. Valvomme tekniikkaa, että Erica-hätäkeskusjärjestelmä toimii ja muut tekniset järjestelmät. Tarvittaessa käynnistämme häiriöhallinnan ja johdamme sitä sekä tasaamme työkuormaa eri hätäkeskusten välillä. Erica mahdollistaa verkottuneen hätäkeskustoiminnan, jota me koordinoimme.

Tehtäviimme kuuluu myös ulkoministeriön päivystyskeskustoiminta. Se on ollut minulle tosi mielenkiintoista, koska olen saanut opetella ihan uusia asioita. Kielitaito on yksi sellainen. Virkamiehen tulee osata ruotsia, mutta ulkoministeriön päivystyksessä työkielenämme on myös englanti. Vapaa-ajalla olen ryhtynyt opiskelemaan venäjää, sillä tässä työssä on käyttöä muillekin kielille.

Hoidamme ulkoministeriön päivystysnumeroon tulevat puhelut. Niissä puhutaan samoista ikävistä asioista kuin hätäkeskuksissakin: suomalaisille tapahtuneista onnettomuuksista, rikoksista, sairastumisista ja kuolemantapauksista ulkomailla. Ulkoministeriön ja Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöstä on huomattu olevan paljon hyötyä. Meillä on yhteystiedot eri maiden hätäkeskusjärjestelmiin, joten olemme pystyneet hälyttämään poliisin ja ambulanssin ympäri maailman silloin, kun suomalainen on tarvinnut apua.

Hätäkeskuslaitoksella on kansainvälinen numero, johon esimerkiksi Viron tai Ruotsin hätäkeskukset pystyvät yhdistämään puhelun. Käsittelemme ne myös ja tarvittaessa yhdistämme eteenpäin kyseiseen hätäkeskukseen, jossa avuntarve on Suomessa. Sen lisäksi vastaamme myös Kadonneet lapset -numeroon tulleisiin puheluihin.

Lisäksi johtokeskuksen tehtäviin kuuluu viestintätehtäviä. Lähetämme Suomen vaara- ja viranomaistiedotteet eri kanaville ja tuemme Hätäkeskuslaitoksen viestintää, erityisesti virka-ajan ulkopuolella.

Parasta työssäni on, että olen päässyt kehittämään ja vaikuttamaan siihen, miten asioita tehdään sekä keksimään työtapoja, miten päästään parhaaseen lopputulokseen.

On tuntunut hienolta päästä opettelemaan ihan uusia asioita – ulkoministeriön päivystystehtävissä on avautunut minulle ihan uusi maailma. Joka vuorossa olen oppinut uutta ja voinut hyödyntää, mitä työurani varrella on mukaani tarttunut.

Työskentelemme johtokeskuksessa pääsääntöisesti pareina. Tiimityöskentelyn taitoja tarvitaan hätäkeskusmaailmassa yleensäkin. Mielestäni tiimityö on Hätäkeskuslaitoksen huippujuttu. Jos tulee hankalampi tehtävä, niin porukalla mietitään, miten tästä selvitään.

Johtokeskuksen päivystäjältä vaaditaan samoja ominaisuuksia kuin hätäkeskuspäivystäjältä ja -esimieheltä. Täytyy olla kykyä työskennellä ja tehdä päätöksiä itsenäisesti sekä olla oma-aloitteinen. Työssä vaaditaan rauhallisuutta, paineensietokykyä ja puhelintyöskentelytaitoja. Täytyy olla mielenkiintoa ja halua oppia ja tietää teknisistä asioista. Erica on työkalumme, joten se täytyy hallita.

Työurani suhteen minulla ei ole tällä hetkellä suunnitelmia. Olen tyytyväinen tähän, missä nyt olen. Hallinnon tehtävistä löytyisi kyllä asiantuntijan virkoja, mutta tykkään työskennellä operatiivisissa tehtävissä.

Lue lisää aiheesta