Tervehdys lukijoille ja pelastusalan ammattilaisille Euroopan suurimmilta pelastus- ja ensihoitoalan messuilta Saksan Fuldasta.

Lähdimme Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen työntekijöiden kanssa 16.–18.5. tutustumaan pelastusalan uusiin innovaatioihin sekä tapaamaan Saksan pelastusalan ammattilaisia.

Ensimmäisenä astuessamme messualueelle, huomasimme miten suuresta ja kokonaisvaltaisesta tapahtumasta oli kyse (29618 kävijää ja 540 näytteilleasettajaa 20 maasta). Nähtävää ja koettavaa olisi riittänyt koko viikoksi, vaikka tapahtuma oli vain kolmipäiväinen.

Näytteilleasettajia oli muun muassa pelastuslaitoksilta, sairaanhoitopiireiltä, rajavartiolaitoksilta, autovalmistajilta, ensihoidon välinevalmistajilta sekä tietysti pelastuksen välinevalmistajilta.


Simulaatioissa käytettävät nuket ovat kehittyneet
huimasti eteenpäin. Ns. iho on todella aidon tuntuinen.


Pääsimme tutustumaan uuteen Profilen
Sprintteriin Jari Monosen opastamana.


Magirus esitteli kauko-ohjattavaa suuriin
polttoainepaloihin suunniteltua vaahtotykkiä.


Lukaksen pisteellä oli panostettu tuotteiden esillepanoon.
Kaikki välineet olivat jo akkukäyttöisiä ja todella kevyitä.

Suurimman huomiomme saivat messualueen ulkoalueilla majailleet Unimogit, joita oli valjastettu jos jonkinmoiseen käyttöön, muun muassa vaahtoautoiksi, ambulansseiksi ja raivausautoiksi. Autojen kalusteluista huomasi, miten raskaat pelastusajoneuvot eivät olleet enää monitoimiautoja, vaan yhteen pelastustoimen alueeseen keskittyneitä yksiköitä.

Pelastustoimen puolella näkyi myös vahvasti yksilölliset varusteet, esimerkiksi naisille ja varttuneemmalle väelle suunnitellut. Apuvälineiden kirjo oli valtava, aina auton konehuoneen sammuttamiseen tarkoitetusta iskusuihkuputkesta kauko-ohjattavaan stabilointi/raivaustraktoriin.


Lentokentille suunniteltu raskas sammutusyksikkö.


Isommalle pelastajalle tarkoitettu takki, jossa
hartiat kantavat jo kovemmankin käskyn.


Simulaatio-oppimista höökin ajoon, ainoastaan vieressä
pauhaava kessu ja sireeni puuttuivat.

Ensihoidon alueella huomiomme kiinnittyi eritoten koulutukseen ja simulaatio-oppimiseen. Tietysti erilaiset potilaiden siirtoon liittyvät apuvälineet kiinnostivat meitä. Ikävää oli taas huomata miten paljon jäljessä olemme Keski-Eurooppaa – kun meillä mietitään apuvälineitä nostamiseen ambulanssiin, on Saksassa jo automatisoitu ambulanssiin siirtäminen lavettinostimilla ja sähköpaareilla. Toisaalta Saksan ensihoito luottaa edelleen vahvasti paineilmasirroihin, joita sai Frankfurtin kadulla seurata korviaan kiinni pitäen.

Autokalustosta pystyi selvästi huomaamaan ensihoidon varautuneen potilaiden suurikokoisuuteen ja se myös näkyi ambulanssien hoitotilojen koossa ja paarien kantavuudessa.

Teksti ja kuvat: Jussi Kivelä


Ambulanssi Unimog alustalla. Mahtaako kyytiin nouseminen
olla yhtä mukavaa ensimmäisellä kerralla, kuin 30. kerralla
saman vuoron sisään?


Läpilyöntisuihkuputki, joka on tarkoitus iskeä konepellin läpi
sammuttamaan moottoritila.


Saksan vierailijoiden yhteiskuva, taustalla räyhäkkäämpi johtoauto.


Pintapelastukseen tarkoitettu ”torpedo”, joka voisi korvata
pienet moottoriveneet. Paino 35 kg ja huippunopeus 22 km/h,
vetokyky 13 hlö.


Palomiesten huoltokärry oli asianmukaisesti kalustettu.

Lue lisää aiheesta